ضرورت استفاده از نرم افزارهای ابری در مدیریت سازمان

زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

این مطلب در روزهایی نوشته می شود که هنوز 99% کاربران نرم افزارهای سازمانی، نرم افزار خود را در فضای محلی (Local) اجرا می کنند. تفاوتی نمی کند که این فضای محلی شبکه ی داخلی شرکت یا تنها یک کامپیوتر موجود در محل کار باشد. مهم این است که در این روزها و سال ها ذخیره سازی داده های کسب و کارها در فضای ابری انجام نمی شود و عمده ی کسب و کارها از نرم افزارهای ابری استفاده نمی کنند. در این روزهاست که ما با اطمینان می گوییم در آینده دور یا نزدیک دنیای نرم افزارهای سازمانی در سلطه ی  نرم افزارهای ابری خواهد بود.

در این مطلب می خواهیم با ذکر سه مشکل مهم به ضرورت استفاده از نرم افزارهای ابری در مدیریت کسب و کار بپردازیم. امیدواریم در پایان این مطلب شما هم با ما هم عقیده باشید که باید هر چه زودتر به این کوچ اجباری تن داد و آماده اسباب کشی به فضای ابری شد. پس با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

مشکل اول : هارد دیسک ها

این مطلبی که می خواهم بگویم تجربه ی شخصی من بوده است و آن را جایی نخوانده ام و از کسی نشنیده ام. من بارها و بارها کسانی را دیده ام که با پریشانی به مراکز تعمیر و بازیابی هارد دیسک ها مراجعه کرده اند و نگران از دست رفتن داده های روی هارد دیسک خود هستند. نگرانی این افراد وقتی قابل درک می شود که بدانیم آنها داده های مهم مربوط به کسب و کارشان را در معرض خطر از دست رفتن همیشگی می بینند. در اینطور مواقع معمولا موضوع به داده های مربوط به حسابداری یا اطلاعات مشتریان مربوط می شود. داستان وقتی تراژیک می شود که متخصص تعمیر و بازیابی هارد دیسک نمی تواند همه یا بخش مهمی از اطلاعات را بازیابی کند. اینجاست که باید به صاحب آن هارد دیسک حق بدهیم که با دو دستان نازنینش توی سرش بکوبد و بگوید بیچاره شدم. چرا که متحمل ضرری شده است که شاید اصلا قابل جبران نباشد.

اما آیا این وضعیت امکان پیشگیری ندارد؟ اجازه دهید فیلم را کمی به عقب برگردانیم.

وقتی به گذشته برویم می بینیم صاحب این کسب و کار در یک روز خوب، با خوشحالی یک تصمیم خوب گرفته است و یک نرم افزار مشخص را برای کارش خریداری نموده است. او حتما در همان ابتدای کار به فکر بکاپ گیری هم بوده است. شاید هر سال یا هر ماه یا شاید هم هر هفته از داده های نرم افزار بکاپ می گرفته است. ولی مطمئنا اصلا به فکر استهلاک و مشکلات احتمالی هارد دیسک نبوده است.

او داده های نرم افزار و همه ی بکاپ های آن را روی هارد دیسک کامپیوتر محل کارش ذخیره کرده اما دیگر فکر اینجای کار را نکرده بوده که ممکن است روزی همین هارد دیسک دستش را توی پوست گردو بگذارد.

واقعیت این است که هارد دیسک ها چه از نوع SSD باشند و چه از نوع دیسکی، همواره در معرض خطرات و مشکلات زیادی هستند و این یعنی اینکه صحت داده های شما همواره در معرض تهدید است. بخش بد داستان اینجاست که اتفاق به صورت لحظه ای رخ می دهد و شما ناگهان خود را در وضعیتی می بینید که راهی برای جبران نیست.

نرم افزار های ابری

مشکل دوم : زمان بکاپ گیری

بیایید فرض کنیم شخص مد نظر در مثال ما اصلا همه ی امیدش هم به هارد دیسک نبوده است. او هر چند وقت یکبار بکاپ ها را به DVD منتقل می کرده است و بکاپ های زیادی روی چندین DVD هم دارد. اجازه دهید کاری هم به این نداشته باشیم که DVD ها ممکن است دچار خط و خش بشوند و امکان از دست رفتن اطلاعات روی آنها بیشتر از هارد دیسک است و باز هم کاری به این نداریم که محل نگهداری DVD ها کجاست و چگونه نگهداری می شوند که خود در معرض خطر نباشند. اصلا فرض می کنیم همه ی بکاپ های روی DVDها سالم است و جایش هم امن است. اما سوال این است که این فرآیند بکاپ گیری هر چند وقت یکبار انجام شده. آیا این شخص هر روز آخر وقت بکاپ می گرفته؟ به احتمال زیاد پاسخ منفی است چون بکاپ گیری به طور منظم معمولا توسط کاربران اتفاق نمی افتد.

ولی داده های نرم افزار شما در یک کسب و کار نیاز به بکاپ گیری روزانه و منظم دارند. ممکن است در یک روز یک سند مالی مهم ثبت شده باشد و حادثه درست در فردای همان روز رخ دهد.

مشکل سوم : هزینه های سخت افزار

نیازی به توضیح این مطلب نیست که ابزار ذخیره سازی فقط هارد دیسک و DVD نیست. شما می توانید یک هارد اکسترنال یا ابزارهای ذخیره سازی دیگری هم تهیه کنید و از آن برای بکاپ گیری استفاده کنید. اما واضح است که تهیه این ابزارها هزینه بر است و به دلایلی که قبلا گفته شد باز هم معلوم نیست بازدهی صد در صدی داشته باشد.

نرم افزار های ابری

اما بیایید طور دیگری فکر کنیم. شاید راه حل لزوما هزینه کردن بیشتر و بیشتر نباشد. شاید باید روش تغییر کند. شاید باید چشم ها را شست و طور دیگری دید. اگر نرم افزاری که از آن استفاده می کنید ابری باشد اساسا هیچ کدام از موضوعاتی که در این مقاله مطرح شد موضوعیت ندارند. چرا که در یک نرم افزار ابری اصلا داده ها روی سیستم شما ذخیره نمی شوند که بخواهید نگران نگهداری آن ها باشید. داده ها روی سرورهای امن که متعلق به دیتا سنتر ها هستند نگهداری می شوند. سرورهایی که دیتاسنتر ارائه دهنده آن قطعا ده ها تدبیر امنیتی مختلف برای آنها اندیشیده است و از جهات مختلف از آنها محافظت می شود.

در این حالت در واقع مسئولیت نگهداری از داده های شما با دیتاسنتر ارائه دهنده خدمات سرور است. مسئولیت بکاپ گیری منظم از داده های شما نیز با شرکتی خواهد بود که خدمات نرم افزار ابری به شما ارائه می دهد. ضمنا نیازی به هزینه برای خرید تجهیزات جدید هم ندارید. حالا خودتان شرایط را مقایسه کنید. یک طرف آن همه هزینه و آن همه نگرانی و یک طرف کمترین هزینه ها بدون هیچ نگرانی. انتخاب با شماست. ما در این مقاله مشکلی را مطرح کردیم و راهکار آنها را هم گفتیم. راه حل همینقدر ساده و راحت و در دسترس است. حالا شما هستید و یک تصمیم.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای ضروری با * علامت زده شده‌اند